2012. június 4., hétfő

A hajdina és a csíráztatás / Sproutimg buckwheat

Az egyik kedvenc külföldi blogom, a My New Roots inspirált a csíráztatott granola elkészítésére. A granola egyébként is nagy kedvenc már évek óta, de a csíráztatást mindig körülményes, hosszadalmas feladatnak találtam. Mostanában sokat olvasgattam az említett blogot, és rengeted tippet adott arra, hogyan javítsak a főzéstudományomon a még egészségesebb ételek elkészítéséért. Apró nüanszok ezek, mint például a magok beáztatása stb., de a teljes értékű táplálkozás elengedhetetlen részei. Szóval egész biztos sokat fogok még hivatkozni a szerzőre Sarah Britton-ra.

De vissza a csíráztatáshoz. Köztudott, hogy mennyi pozitív hatása van a csírák fogyasztásának. Akármennyire horrorisztikusan zöldnek is hangzik ez az egész, az élettani pozitív hatás tény, és érdemes addig megbarátkozni a gondolattal amíg a megelőzés a cél. Íme néhány info, amit az okosok mondanak a magvakról és a csíráztatásról:

"Ezek a pici magvak tartalmazzák mindazokat az alkotóelemeket, melyek elengedhetetlenek az egészséghez. Jóval több telítetlen zsírsavat, ballasztanyagot, vitaminokat és ásványi anyagokat tartalmaznak, mint maguk a gyümölcsök, zöldségek. A kifejlett növény esszenciáját tartalmazzák, igen dúsak ásványokban, vitaminokban, enzimekben.
Hihetetlen gazdag forrásai az ásványi anyagoknak és vitaminoknak. Megtalálható benne A, B-komplex, C, D, E, G, H, K, U vitaminok és ásványi anyagok. Bennük a kalcium, magnézium, foszfor, klór, kálium, nátrium, szilícium, szelén, jód mind természetes, azaz a szervezet számára legkönnyebben hasznosítható alakban vannak jelen.
Elsősorban általános immunerősítők, jelentős szerepük van a szervezet méregtelenítésében, a vér tisztításában. Kedvezően hatnak az emésztésre, hatékony gyulladáscsökkentők és idegnyugtatók. Jelentős ásványi-anyag tartalmuk miatt csonterősítő hatással rendelkeznek. Energiatartalmuk akár 25%-kal is magasabb lehet mint a húsféléké, mégsem hízlalnak, mivel könnyen felszabadítható energiát adnak és 100%-ban emészthetőek. Lúgosító hatásúak. Túlnyomórészt telítetlen zsírsavak találhatók, melyek segítik az érvédő koleszterin képződését. Szerves (organikus) sókat tartalmaznak, melyet az emberi szervezet képes feldolgozni és beépíteni." (forrás)

És nem utolsó sorban ez a cucc valami hihetetlen jó! Tényleg! 

A csíráztatás:
200gr hajdinát átöblítettem, majd 20 percre beáztattam. Leszűrtem és egy befőttesüvegbe helyeztem, melynek a tetejére egy harisnyadarabot erősítettem. 4 óránként átöblítettem vízzel a magvakat, persze éjjel nem kell emiatt felkelni. (2. alkalommal már nagyon lusta voltam, és csak fél naponta öblítgettem, így is gyönyörűen kicsírázott, szóval no stress) Az üveget napos helyre, de nem közvetlen napfény alá igyekezzünk tenni.





Hozzávalók a granolához:
200gr-ból nyert csíráztatott hajdina
100 gr tökmag
100 gr dió
2 ek kókuszolaj (vagy olíva)
1 ek méz




A hajdinát összeforgattam a magvakkal, az olajat összemelegítettem a mézzel és az egészet elvegyítettem. Egy tepsiben kb 20 perc alatt megpirítottam 180 fokon.
Reggelihez öszeturmixoltam fél banánt, néhány szem epret egy kis tejjel, ezzel ettem a granolát. Bármilyen magvat lehet hozzá tenni, sőt, a fűszerezés (például fahéjjal, vagy mézessütemény fűszerkeverékkel) sem rontja el.







Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése