2010. május 18., kedd

Kardamom- a fűszerek királynője

"A gyömbérvirágúak (Zingiberaceae) családjába tartozó, Dél-Indiából származó zöld kardamom (Elettaria cardamomum) szárított termése, pontosabban a magja, a világ egyik legértékesebb fűszere (innen a „fűszerek királynője” cím). A világ harmadik legdrágább fűszere (a sáfrány és a vanília után), de ez ne szegje kedvünk, pár százasért vehetünk egy kis zacskónyit. Termése illóolaj tartalmának köszönhetően íze nagyon jellegzetes és pikáns. Aromás, kissé erős, fűszeres illata az eukaliptuszra emlékeztet. Közkedvelt az indiai, az arab és a skandináv konyhákban. Nálunk csak az ínyencek körében divatos, sajnos. Pedig ízesíthetnénk vele gyümölcskenyeret, mézeskalácsot, kávét, vagy amihez éppen kedvünk szottyan." forrás

Ahogy a cikk is írja, sajnos nem egy minden konyhában megtalálható fűszer, pedig nagyon sokoldalúan felhasználható. Lehet belekeverni reggeli müzlibe, gyümölcslébe, sőt forrócsokiba, tejes desszertbe, és amibe jó a fahéj, abban általában finom a kardamom is. (persze egész más ízvilágot eredményez) Bioboltokban már kapható őrölt és egész változatban is, kb 300 Ft-os áron. Én még a majsai bioboltban is kaptam, úgyhogy nagyon boldog vagyok, hogy kis városunk így fejlődik :D
Az egyik legjobb párosítás (szerintem) az őszibarack-kardamom. Csodásan kiegészítik egymást, olyan klasszikusnak mondanám, mint például az alma-fahéj kombinációt. Már rég megálmodtam egy főzött krémet barackkal és kardamommal, úgyhogy amikor a hétvégén szülinapi torta készítésébe fogtam, elhatároztam hogy ilyen lesz. (Először oroszkrémet akartam csinálni, ami kiskoromban mindig barackos volt, így ugrott be a fűszerek királynője.)
Én sajna nem tudtam jelen lenni a tortavágásnál (szintén a vizsgaidőszak szólt közbe, fujjj), de a készítés közben nagyon finomnak ígérkezett, és a visszajelzések szerint tényleg az volt!



Ami kell hozzá:
1 db kerek vizes piskóta
kardamon-krém
1 üveg barackbefőtt
1/2 liter tejszín+ 1 ek cukor

Először is vizes piskótát sütöttem a kedvenc receptem szerint. Ezt készítettem a mogyorógrillázsos tortához is. Éééés 4 részre tudtam vágni jeeeehhh!! :D

Hozzávalók a krémhez:
6 dl tej
5 tojás sárgája
3 púpozott ek liszt
15 dkg cukor
20 dkg puha vaj
1 tk őrölt zöld kardamom

A tej felét feltettem alacsony lángra melegedni. A tojások sárgáját és a lisztet csomómentesre kevertem a tej másik felével, majd hozzáöntöttem az előzőhöz. Folytonosan kevertem míg be nem sűrűsödött. Miután levettem a tűzről belekevertem a fűszert. A krémet le kell hűteni! A puha vajat jól összekevertem a cukorral, és a kihűlt krémhez adtam. Ekkor is lehet még fűszerezni.

Összeállítás:
Minden piskótalap szélét kiraktam szeletekre vágott barackbefőttel, mert nem voltam elég türelmes, hogy kihűljön a krém, és így akadályoztam meg hogy kifollyon. Jól túljártam az eszén, olyan volt mint árvíz idején a homokzsák...:) A közepére is tettem azért a barackból. Mindegyik lapnál így jártam el, majd betettem a hűtőbe egy éjszakára.
Az egész tortát másnap befedtem fél liter felvert, kicsit édes tejszínnel, barackokkal díszíttettem, és kardamomot szórtam a tetejére.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése