2010. május 4., kedd

Mire jó az árpa?? - Orzottó

Ezer éve akarok rizottót készíteni, de ez olyan dolog amit magának nem csinál az ember, otthon meg valahogy még nem merek ilyen újdonságokat bevetni. Azt tudom róla, hogy rizottó rizsből lehet készíteni, és csak abból. A többi fajtából nem lesz teljesen autentikus.
Nademost! Eljött az alkalom, megvendégeltem egy barátomat a minap, és be is jelentettem hogy rizottó lesz. Elbattyogtam a jó öreg Sparba, ahol már láttam Arborio rizst, és ahol persze most nem kaptam. Idő már nem volt máshova menni, a szekrényben viszont lapult egy csomag hántolt árpa, amit még otthonról hoztam el, mert ott nem akart elfogyni (na vajon mért...)
Ígyhát árparizottó, vagy más néven "orzottó" készült, méghozzá mi mással, mint zöldspárgával. Újra. De idén lehet, hogy utoljára, mert kezd az oldal bespárgásodni...
Az árpa (vagy gersli) nem mellesleg nagyon egészséges, néhány okosságot itt olvashattok róla.
A rizottóm még várat ugyan magára, de egyáltalán nem bántam meg hogy ezt készítettem. Nagyon finom volt, pillanatok alatt elfogyott, épphogy a fotót meg tudtam csinálni.

Hozzávalók:
20 dkg hántolt árpa
1 kis fej vöröshagyma
1 dl száraz fehérbor
1 l alaplé (én mami isteni húslevesét használtam, biztos azért lett ilyen jó:)
25 dkg spárga 3 centis darabokra vágva
5 dkg vaj
8 dkg parmezán
(só, bors)
olívaolaj

Az olajon megpirítottam a hagymát, beletettem a jól átmosott árpát. Összeforgattam majd felöntöttem a borral. Miután elpárolgott az alkohol, merőkanalanként elkezdtem adagolni a forró levest, minden adag után addig főztem (folytonosan kevergetve) amíg az árpa magába nem szívta a folyadékot. Ez picit macerásnak tűnhet, és az is, dehát, megvan ennek is a szépsége... Amikor a leves fele az árpában volt, akkor adtam hozzá a spárga szárát, majd az utolsó kb 2 merőkanálnyi leves előtt a rügyeket. (Így nem főnek szét.)
Mikor elfogyott a levesem, az árpa szépen megduzzadt, és tejberizs sűrűségű lett. Lehúztam a tűzről, belekevertem a vajat és a parmezánt. Ha kell sózzuk, borsozzuk...

2 megjegyzés:

  1. Ez isteni lehetett! Ügyes vagy!

    VálaszTörlés
  2. Tényleg fincsi volt! Köszi Millie! Te vagy az első gasztroblogger kommentelőm jujjdejóóó!!:):) Egészen ki vagyok bújva a bőrömből olyan boldog vagyok :D

    VálaszTörlés